onsdag 12. september 2012

Seterløpet


Seterløpet, som for meg er årets mål uten om skisesongen er nå over, og ble gjennomført under meget gode forhold. De siste årene har dårlig vær preget løpet, og gjort forholdene over skauen svært tunge og vanskelige. I år var været bedre, og hadde gjort forholdene over skauen bedre en på mange mange år. Løypa var også ryddet veldig bra.

Med så gode forhold var alt lagt til rette for et nytt rekordløp. Løyperekorden i Seterløpet ble satt i 2000 av Knut Aalien og lyder på 1.12.32, det nærmeste jeg har vært er 1.19.57. Har vist god løpsform den siste tiden, så ny pers var jeg ganske sikker på og få, men det som gjelder i Seterløpet er og ta rekorden.

Løpet starter rett inn i en ganske hard bakke, men med rekord i bakhode hadde jeg ikke tid til å ta det med ro i starten. Fikk derfor luke til de andre med en gang, og alt var opp til meg selv om det skulle bli ny løyperekord. De første 10km stiger det jevnt, med start på 93moh. og høyeste punkt som på 510moh. er de første 10km rimelig seige. I de bratteste bakkene syntes jeg beina var litt tunge, og hadde ingen spesielt god følelse undervis. Men jeg hadde bestemt meg for å gjøre et hederlig forsøk på rekorden, så jeg kriget så godt jeg kunne opp bakkene.

Når Aalien satte rekord, passerte han toppen på 42.10, jeg passerte på 43.40 og lå litt på etterskudd. Jeg kjørte allikevel på så hardt jeg bare turte ut bakkene fra toppen, men når jeg nærmet meg mål måtte jeg innse at det ikke vil bli rekord, men kun ny pers med god margin. Løp i mål på tiden 1.14.20. og var 1.48 bak rekorden,  men perset med over 5min.
Selv om jeg ikke klarte rekorden er jeg veldig fornøyd med løpet. Ser på passeringstiden at jeg kun tapte 18 sek. fra toppen og inn til mål, noe som betyr at jeg holdt nesten like stor fart som Aalien i utforbakkene.

Så i det jeg trodde var mitt sterke part (de første 10km)  taper jeg altså mest. Jeg vil derfor konkludere med;  at med optimal oppladning til løpet vil jeg trolig vært tett opp til rekorden. Uken før løpet var jeg nemlig på samling med teamet i Oslo, hvor det ble kjørt 4 hardøkter på 4 dager, mulig det var de øktene jeg kjente i beina på vei mot toppen.

Selv om dette kun er spekulasjoner, har jeg overbevist meg selv om at rekorden er inne rekkeveidde. Gleder meg alt til neste års Seterløp, og jeg skal gjøre det jeg kan for å ta rekorden hjem til Vestre Spone.

Nå er løpesesongen over for min del. Mange løp jeg gjerne skulle vært med i fremmover, men det er langrenn jeg satser på, og da må jeg prioritere det.

les mer om Seterløpet på disse sidene: Kondis.no , langrenn.com , vsponeif.no

løpePer




Starten på årets Seterløep har akkurat gått fra Solumsmoen

En time 14 minutter og 20 sekunder passeres mål på Vestre Spone

Fornøyd kar. En andre plass og fire seire på rad ga også min første vandrepokal. 

Meg, årets beste kvinne Kjersti K. Danielsen, beste kvinne under 20år; Nina Støvern og beste mann under 20år; Reidar Lindbo


Ingen kommentarer: