lørdag 16. oktober 2010

Furumomila

I dag var det igjen duket for Furumomila. 1 år siden sist, og nye grenser skulle sprenges. Og det vil jeg påstå at jeg gjorde også. Har brukt dette løpet til å få testet formen før vinteren setter inn for fult de siste årene. Det er et meget fint løp og teste seg i, i og med at det er så mange som er med. Da finner du alltid en rygg å henge på, og du kan presse deg mer en det du kanskje trodde var mulig. Med løpere som Sondre Nordstad Moen og Sindre Buraas på startstreken viste jeg at det ville bli høy fart, en fart jeg også viste ikke var mulig og følge. Målet for meg var derfor og sette ny pers, bli beste lokale løper, samt å ta ut alt jeg er god for. I fjor løp jeg på 33.04, så da var målet i år å løpe under 33.00. Det viste jeg at var mulig. Med høstens gode løpsform viste jeg også at en tid tett opp mot 32.00 var mulig på en max dag.

I dag var en max dag. Har trent litt mindre denne uken, og i dag følte jeg meg virkelig fresh. Med et perfekt løpsvær ble dette en veldig bra dag for meg. Felte sprakk fort opp etter start, og det dannet seg mindre grupper. Jeg ble løpende sammen med 2 andre deriblant Lass Blom som løper for Modum. Oppskriften var dermed enkel. Henge på Blom, og være før han i mål. Blom er en meget god løper som er god for en tid ned mot 32.00 så det var bare å bite seg fast. Og jeg måtte virkelig i kjelleren for å henge på. Var framme og dro noen få ganger, ellers så gjorde Blom en meget god drajobb for meg. Jeg var nære ved å slippe flere ganger, men tok meg sammen hver gang og beit meg fast. Vi passerte 5km på 16.12 og lå dermed godt an til en tid nær 32.00. Siste 5km ble unna gjort på 16.06, og jeg spurtet inn til tiden 32.18. 2 sek foran Lasse Blom og 46 sekunder foran min gamle pers.

Med det løpet var jeg strålende fornøyd, og fikk bekreftet at noe av treningen i sommer og høst har vært riktig. Selvsagt er ski noe helt annet, men tror kapasiteten hvertfall skal være der. Dette løpet er nok opp mot det beste jeg kan prestere på et løp noen gang. Hvertfall så lenge jeg satser ski. Men må innrømme at en tid under 32.00 hadde jo vært moro. Det får tiden vise om jeg klarer.

I morgen er det barndåp før turen går til Torsby for litt etterlengtet skigåing. Nå er det også kaldt i store deler av Norge. Så da satser jeg på at det er skiføre her hjemme et sted når jeg kommer tilbake.

Se mer om Furumomila på: www.furumomila.no og www.kondis.no

Video blogg kommer også. Følg med!

rekordPer


Starten har gått

Rett etter start.

Solid spurtoppgjør som jeg vant.

spurterPer

slitenPer en stund etter målgang

Ingen kommentarer: